De voordelen van SEO (zoekmachine optimalisatie)

Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft vele voordelen. Wij vinden daarom dat iedereen met een website zich moet verdiepen in de wondere wereld van zoekmachine optimalisatie. Websitebezoekers zijn de basis van een succesvolle online onderneming. SEO helpt hierbij.

SEO is het optimaliseren van je website met als doel beter gevonden te worden in de zoekmachine. Naast SEO kan je natuurlijk ook kiezen voor andere manieren om websitebezoekers binnen te halen, Google Ads, Sociale media, influencer marketing, emailmarketing en affailiate programma’s. Waarom zou je dan kiezen voor het tijdrovende “SEO”?

In het kort: SEO is de basis voor een duurzame groei met de hoogste ROI (return on investment) van alle marketingkanalen. Benieuwd naar alle voordelen van SEO? Lees dan snel verder!

SEO voordeel ADS

Voordelen van SEO

  1. Geen beperking van budget
  2. Ook zichtbaar bij longtail zoekwoorden
  3. Hogere CTR
  4. Lage kosten
  5. Relevanter websiteverkeer
  6. Duurzaamheid
  7. Zichtbaar in alle zoekmachines
  8. Iedereen kan beginnen met SEO
  9. Nummer 1 organisch wekt vertrouwen
  10. Concurrentie
  11. Meerwaarde bieden
  12. Bereik verschillende zoekintenties
  13. SEO zorgt voor nieuwe kansen
  14. Lokale targeting
  15. Hoogste ROI van alle marketingkanalen
  16. Vindbare afbeeldingen
  17. Minder fouten op jouw website

SEO voordeel 1: Geen beperking van budget

SEO heeft geen beperkingen in budget. Behaal jij de gewenste organische top 3 posities dan ben jij hiermee altijd zichtbaar. Dat is namelijk niet afhankelijk van een budget. Veel adverteerders hebben een dagbudget. Mocht jij adverteren en je dagbudget is op dan ben jij niet meer zichtbaar. In drukke maanden zorgt dit ervoor dat jij niet het maximale uit je website haalt.

SEO voordeel 2: Ook zichtbaar bij longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die langer zijn dan drie woorden. Met SEO is het mogelijk om vele longtail zoekwoorden in de content te verwerken. Dit is met advertenties een stuk lastiger. De meeste longtail zoekwoorden zijn namelijk informatief en daardoor minder interessant om op te adverteren. Door vele longtail varianten van je zoekwoorden te verwerken in je teksten is het mogelijk om meer websitebezoek binnen te halen.

Hiermee zeg ik niet dat het niet kan met advertenties. Het is alleen een stuk moeilijker. Via brede zoektermen moetje heel precies de advertenties laten zien bij de juiste zoektermen. Hier moet je echt een master in Google Ads voor zijn. Dit probleem heb je bij SEO niet.

In de content die jij schrijft kan je genoeg variaties met het gewenste zoekwoord opnemen. Je zoekvolume neemt enorm toe.

SEO voordeel 3: Hogere CTR

Bereik je door een juiste SEO strategie de nummer één positie dan behaal je de hoogst mogelijke CTR. Veel mensen klikken tegenwoordig niet meer op advertenties. De nummer 1 organische positie behaalt 30% van het zoekverkeer binnen. De nummer 2 gemiddeld 15% en de nummer 3 rond de 7%. De rest van deze CTR wordt verdeeld over positie 4-10 (ongeveer 12%) en de advertenties (ongeveer 36%).

SEO hogere CTR

SEO voordeel 4: Lage kosten

SEO is natuurlijk niet goedkoop. Wanneer je alles zelf kunt doen is het gratis. Toch blijkt in de praktijk dat je wel verstand van zaken moet hebben. Zonder deze kennis verspil je je moeite en is het zonde van de tijd.

Het voordeel van SEO is dat de kosten éénmalig zijn. Het is een investering voor langere tijd. De teksten die je laat schrijven blijven voor altijd op je website staan. Een geoptimaliseerde website kan vaak jaren mee.

Dit zorgt ervoor dat SEO de hoogste ROI oplevert van alle marketingmogelijkheden. Dit is natuurlijk het geval op het moment dat je de zoekmachine optimalisatie op de juiste manier uitvoert en de beoogde posities in de zoekmachine behaalt.

SEO voordeel 5: Relevanter websiteverkeer

Relevant websiteverkeer binnenhalen is misschien wel het grootste voordeel van SEO. Relevantie zorgt voor conversies. Relevanter websiteverkeer betekent dus meer bestellingen, ingevulde leadformulieren en behaalde doelen.

Hoe komt dit? Je haalt met SEO de websitebezoeker binnen omdat jij, volgens de zoekmachine, het beste antwoord hebt. De websitebezoeker weet dit ook. De nummer 1 positie ontvangt niets voor niets de meeste kliks. Je content is dus relevant genoeg. Via advertenties betaal jij om bezoekers op een pagina te krijgen. Ook wanneer jouw pagina helemaal niet relevant is is dit mogelijk. Tevens zijn de bouncerates (verlatingen van websitebezoekers zonder door te klikken) hoger bij bezoekers via advertenties.

SEO voordeel 6: Duurzaamheid

Evergreen content zorgt voor duurzaamheid. Een voordeel wat vaak wordt onderschat. Niet alleen kostentechnisch is dit interessant. Door de juiste content te plaatsen kan je heel gemakkelijk altijd bovenaan in de zoekmachine staan.

Evergreen content is content die niet aan verandering onderhevig is. Artikelen over bijvoorbeeld de modetrend van vandaag zijn geen evergreen content. Een artikel over de voordelen van SEO is dat wel. Dit zal altijd relevant blijven. Misschien heeft het hier en daar een paar aanpassingen nodig in de toekomst maar de kern blijft gelijk.

SEO voordeel 7: Zichtbaar in alle zoekmachines

In tegenstelling tot de advertenties in de zoekmachine zorgt SEO voor zichtbaarheid in alle zoekmachines. Google is nog steeds de grootste zoekmachine maar zo zie je dat bijvoorbeeld Bing populair is bij ouderen. Zij installeren geen nieuwe browser na de aankoop van een Microsoft pc of laptop.

Met zoekmachine optimalisatie verbeter je je website. De basis om te ranken is voor alle zoekmachines gelijk. Door een juiste strategie te hanteren ben je dus niet alleen zichtbaar in Google, maar ook in Bing, Yahoo, DuckDuckGo en alle andere.

Zoekmachines voor SEO

SEO voordeel 8: Iedereen kan beginnen met SEO

Iedereen kan SEO werkzaamheden uitvoeren, een groot voordeel. Zonder eventuele budgetten kan ook jij hiermee beginnen. Door de basisregels van SEO te volgen kan jij meer organische bezoekers binnenhalen zonder dat jij hiervoor geld betaald.

Door de lage kosten is het experimenteren met SEO makkelijker. Voor pagina a,b en c schrijven wij deze content, voor de pagina’s d,e en f maken wij content in de vorm van video, infographics of werken wij met meme’s. Op deze manier kan jij gemakkelijk bekijken welke content het beste aanslaat bij jouw doelgroep.

SEO voordeel 9: Nummer 1 organisch wekt vertrouwen

De organische nummer 1 (of nummer 0) worden in de zoekresultaten wekt vertrouwen bij de zoeker. Je staat boven je concurrenten en je ontvangt het meeste websitebezoek. Jouw website is eigenlijk goedgekeurd door Google. Dit zie je terug in de conversiepercentages van de pagina’s die bovenin de organische resultaten staan.

SEO voordeel 10: Concurrentie

Het grootste gevaar voor bedrijven is afhankelijk worden van de Google Ads omzet. Waarom? Concurrenten kunnen elk moment instappen en al jouw omzet voor je neus wegkapen. Hieronder een voorbeeldje:

Bedrijf 1 behaalt mooie resultaten via Google Ads en gaat van 10.000 euro omzet per maand naar 75.000 euro omzet per maand. Ze hebben ROAS (return on ad spent) van 10 en spenderen dus 7500 euro aan Google Ads. Een mooi resultaat maar ook heel gevaarlijk. De vaste lasten groeien met de omzet mee. Het bedrijf neemt personeel aan, het magazijn wordt uitgebreid, de kosten van de verzekering stijgen. Dit allemaal met het oog op de toekomst, hij wil en kan nog verder groeien. Zijn vaste lasten stijgen van 4000 euro naar 30.000.

Nu komt een concurrent, bedrijf 2, met het idee om te adverteren via Google Ads. Hij ziet kansen met dezelfde producten die bedrijf 1 ook aanbiedt. Hij besluit ook te adverteren in Google. De advertenties werken op basis van vraag en aanbod. Het zoekvolume blijft gelijk, de vraag naar advertenties neemt toe en het aanbod neemt af. Dit zorgt voor 2 vervelende gevolgen. Het eerste gevolg is dat de klikprijs van de advertenties stijgen. De ROAS gaat nu van 10 naar 5. Daarnaast valt 50% omzet weg omdat de concurrent nu ook websitebezoekers binnenhaalt.

De omzet van bedrijf 1 is nu nog maar 37.500 (50% van de eerste 75.000), de Google Ads kosten bedragen 7500 (37.500/5=7500). Samen met de vaste lasten bedragen de kosten 37.500 (30.000+7.500). Het rendement is volledig verdwenen. Bedrijf 1 zal moeten snijden in de vaste lasten om rendabel te worden.

Bedrijf 2 kan in één dag besluiten te beginnen met adverteren en zijn accounts opzetten. Het rendement voor bedrijf 1 kan dus in één dag verdwijnen.

Met SEO werkt dit heel anders.  Het schrijven van de juiste content, het optimaliseren van de website en het opbouwen van online autoriteit duurt lang. Wanneer jij de nummer 1 plek hebt bereikt moet een concurrent hard werken om boven jouw te komen. Door je concurrenten te volgen kan je met je eigen SEO strategie hier op inspelen.

SEO nummer 1

SEO voordeel 11: Meerwaarde bieden

Met SEO, eigenlijk met content, kan je “gratis” meerwaarde bieden. Een potentiële klant heeft vaak vele vragen. Wanneer jij degene bent die al zijn vragen kan beantwoorden is het eerste contact moment geweest. Ze kennen jou en zien jou als autoriteit.

Deze meerwaarde wordt vaak onderschat. In de 7 principes van Cialdini komt “wederkerigheid” voor als één principe om te verkopen. Wanneer ik jou eerst iets geef krijg jij, onbewust, het gevoel dat je wat terug wilt doen.

Met het bieden van meerwaarde en het beantwoorden van alle vragen doe jij dit. Dit is vaak de basis van een “online” verkoop. Je krijgt de gunning boven een andere website/webshop omdat ze jou al kennen en jij hen hebt geholpen.

SEO voordeel 12: Bereik verschillende zoekintenties

Het is geen geheim dat veel adverteerder inspelen op koopgerichte zoektermen. Dit is ook logisch want een advertentie moet rendabel zijn. 3% van alle zoekopdrachten is koopgericht. 97% van de zoekopdrachten is dat niet.

Dit is waar de ware kracht van SEO naar bovenkomt. Met SEO kan je dus ook die 97% websitebezoekers bereiken. Door het schrijven van blogs, het beantwoorden van vragen (online) en het bieden van meerwaarde is het bereik enorm. De kunst is alleen dat je deze informatieve websitebezoeker prikkelt. Je wilt dat de bezoeker een aankoop doet of zijn gegevens achter laat.

Met een juiste SEO strategie is dit mogelijk. De pagina’s die jij maakt zitten boordevol informatie maar sturen de klant ook nog eens naar de gewenste actie toe. Hiermee haal jij niet alleen nieuwe websitebezoekers binnen maar je zet ze ook om in klanten.

SEO voordeel 13: SEO zorgt voor nieuwe kansen

Tijdens het maken van content richt je je vaak op één hoofdonderwerp. Met verschillende tools is het redelijk goed in te schatten wat het zoekvolume is voor deze onderwerpen. Deze tools zijn alleen niet 100% betrouwbaar. Het komt daarom vaak voor dat websites kansen laten liggen die letterlijk voor het oprapen liggen.

Hieronder een klein voorbeeldje voor de zoekterm “puppy wassen”. Een informatieve term waar volgens Ahrefs (één van de tools) ongeveer 150 zoekopdrachten per maand van zijn.

Ahrefs SEO keyword checker

Wanneer je dit zo ziet schuif je het onderwerp aan de kant omdat het zoekvolume te laag is. Jij wilt je namelijk focussen op meer zoekvolume. Een heel artikel schrijven voor 150 zoekers per maand is niet rendabel.Wat blijkt nu:

Meer dan 650 zoekopdrachten voor alleen dat zoekwoord. Laat staan voor alle variaties die er zijn te maken. Deze blog levert nu al meer dan 1750 klikken op en staat nog maar 3 maanden online.

Search console data

SEO voordeel 14: Lokale targeting

Met SEO kan jij je richten op lokale zichtbaarheid. Dit biedt vele kansen op hele competitieve zoektermen. Ik heb het dan niet over Google Mijn Bedrijf maar over zoekopdrachten in combinatie met een locatie zoals: computer kopen in Amsterdam.

Het is lastig om gevonden te worden op de zoekterm “computer kopen”. Een hele competitieve term. Plakken wij hier een locatie achter en optimaliseren wij onze pagina voor deze locatie dan blijkt dat het opeens een stuk makkelijker te zijn.

Wij worden dan niet alleen gevonden op de term “computer kopen in Amsterdam” maar ook op de zoekterm “computer kopen” van zoekers woonachtig in Amsterdam.

SEO voordeel 15: Hoogste ROI van alle marketingkanalen

Van alle marketingkanalen heeft SEO de hoogste ROI (retun on investment). Zoekmachine optimalisatie is niets anders dan het goed neerzetten van je website, het schrijven van de juiste content en het opbouwen van online autoriteit. Met een juiste SEO strategie kan jij duizenden bezoekers per maand binnen halen.

Vaak lees je dat je voor SEO veel kennis nodig hebt. Wil je een 100% geoptimaliseerde website hebben dan klopt dat ook wel. Maar 95% kan jijzelf uitvoeren. Die laatste 5% is vaak het lastigst. Toch heb je dat in het begin helemaal niet nodig.

Optimaliseren voor de zoekmachine bestaat in de basis uit 3 onderdelen.

  1. Optimaliseren van je website
  2. Het schrijven van content
  3. Online autoriteit opbouwen

Hierbij is het optimaliseren van de website het lastigste onderdeel. Dit komt vaak neer op het verbeteren van de factoren op de website die de zoekmachine belangrijk vindt. Volg het lijstje en je kan 95% zelf doen.

Inkomsten blijven doorgaan

Bij een investering in SEO blijven de resultaten een lange tijd doorlopen ondanks dat je maar één keer tijd of geld investeert. Schrijf jij content die rankt dan behaal je jarenlang resultaat. Het schrijven van de content en het verkrijgen van online autoriteit zijn ook stappen die jijzelf uit kan voeren. Je moet alleen even weten welke stappen jij moet zetten. Met onderzoek kom je heel ver, dit bespaart je dus geld.

Een paar tips voor het schrijven van goede content:

  • Gebruik tools zoals Ahrefs om potentiële zoekwoorden te vinden,
  • Schrijf over problemen waar nog weinig goede antwoorden op zijn gegeven
  • Maak de content mooi op, veel websites vergeten dit
  • Bepaal je concurrenten en schrijf het dubbele aantal woorden
  • Bied meerwaarde en laat weg wat weg kan, less is more.

SEO voordeel 16: Vindbare afbeeldingen

Tijdens het optimaliseren van je website verbeter je automatisch de vindbaarheid van je afbeeldingen. Door de afbeeldingen die jij gebruikt op de website vindbaar te maken levert dit een stroom aan extra websitebezoekers op.

SEO voordeel 17: Minder fouten op jouw website

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Hierbij verbeter jij jouw website voor de zoekmachine. Een zoekmachine heeft een hekel aan fouten. Waarom?

  • Fouten kosten zoekmachines letterlijk geld (crawlbudget)
  • Door fouten begrijpen de zoekmachine niet goed waarde webpagina over gaat
  • Fouten op de website zijn een “no go” voor een uitmuntende gebruikerservaring.

Alle redirect, 4XX en 5XX errors haal je met SEO uit je website. Je zoekt ze op en elimineert ze. Het heeft daarom een positief effect op de gebruikerservaring. Het verhogen van de gebruikerservaring wordt in de toekomst een belangrijkste rankingfactor. Daarnaast vertrouwd een bezoeker een foutloze website sneller. Dit vertrouwen zorgt weer voor extra leads en bestellingen.

Benieuwd wat deze voordelen voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Vul onderstaand formulier en wij nemen vrijblijvend contact met je op!