SEO optimalisatie

SEO optimalisatie is het optimaliseren van je online uitingen om beter gevonden te worden in de zoekmachine zonder hiervoor te betalen. Dit noemen wij ook wel het behalen van organische resultaten. De betekenis van SEO staat voor Search Engine Optimization. Vrij vertaald betekent SEO dus zoekmachine optimalisatie. SEO optimalisatie betekent dus eigenlijk zoekmachine optimalisatie optimalisatie :) Het optimaliseren van je zoekmachine optimalisatie is een uitdaging maar SEO heeft vele voordelen. Hieronder beschrijven we de stappen en geven wij unieke tips.

SEO optimalisatie

SEO optimalisatie stappen:

  1. Oplossen van indexeringsproblemen
  2. ON-page factoren optimaliseren
  3. Content optimaliseren
  4. Online autoriteit verhogen

Doel van SEO optimalisatie

Het doel van SEO optimalisatie is het verbeteren van de factoren die de zoekmachine gebruikt om de volgorde in de organische resultaten te bepalen. Een zoekmachine heeft namelijk ook een doel en dat is zo snel mogelijk de zoeker van het beste antwoord voorzien. De zoekmachine begrijpt websites nog niet volledig. Daarom hebben zoekmachine ranking factoren in het leven geroepen om te bepalen welke website het beste antwoord geeft. Het optimaliseren van je online uitingen voor deze factoren noemen wij SEO optimalisatie. Met onze SEO dienst weten wij precies welke rankingfactoren wij moeten verbeteren voor de beste resultaten. Dit verschilt trouwens per website.

Verschil website optimalisatie en SEO optimalisatie

Het verbeteren van je SEO is dus het verbeteren van rankingfactoren. Website optimalisatie valt hieronder. Het verschil tussen website optimalisatie en SEO optimalisatie is dus dat SEO optimalisatie alles omvat. Website optimalisatie richt zich alleen op de ranking factoren die te maken hebben met de website.

SEO factoren

Hoe werkt SEO optimalisatie

SEO optimalisatie is het verbeteren van alle ranking factoren die een zoekmachine gebruikt. Dit klinkt erg simpel. Toch weten veel website eigenaren niet hoe dit in zijn werk gaat. Op het internet vind je veel tips en stappenplannen. Deze werken niet zonder dat je begrijpt wat en waarom je dit optimaliseert. Dit heeft te maken met het doel van de zoekmachine; zo snel mogelijk het beste antwoord laten zien aan de zoeker.

Wil je organisch ranken in de zoekmachine door SEO optimalisatie, onthoud dan dit doel. Jij moet ervoor zorgen dat jouw website snel het beste antwoord laat zien. De stappen hieronder nemen je bij de hand. Volg de stappen om echte resultaten te behalen.

SEO optimalisatie stap 1: Technische SEO

De eerste stap in SEO optimalisatie is technische SEO. Hierbij los je alle technische problemen op die voorkomen dat je rankt. Het wordt ook wel het voorkomen van indexeringsproblemen genoemd. Dit is altijd het begin van SEO optimalisatie. Een zoekmachine moet namelijk altijd de website volledig kunnen lezen (crawlen). Veel websites doen alles m.b.t. SEO goed maar hebben crawlfouten. De zoekmachine kan dan simpelweg je website niet lezen en indexeren.

Hoe test je dit gemakkelijk? Tik in Google site:jouwurl.nl in. Komen nu alle pagina’s van jouw website naar voren? Dan kan de zoekmachine je website lezen en indexeren. Is dit niet het geval dan heb je een indexeringsprobleem. Hoe hard je dan ook aan je SEO optimalisatie werkt, je resultaten komen niet.

Veel voorkomende indexeringsproblemen:

  • Verkeerd gebruik van robot.txt file
  • no-index tag in de website
  • 4xx fouten
  • 5xx fouten
  • Verkeerd ingestelde 301-redirects
  • Verkeerd gebruik van cannonical tag
Indexatie problemen

Na het oplossen en uitsluiten van de indexeringsproblemen weten wij dat de zoekmachine onze website crawlt en leest. Net zoals met een moeilijk boek is het nu de vraag of de zoekmachine jouw website ook begrijpt.

Meer over indexeringsproblemen:

https://moz.com/blog/how-to-fix-14-technical-seo-problems
https://searchengineland.com/indexing-issues/
https://www.liip.ch/en/blog/how-to-find-and-fix-google-indexing-issues
https://netvantagemarketing.com/google-indexing-issues-fix/

SEO optimalisatie stap 2: ON-page optimalisatie

Een zoekmachine is nog niet in staat om tekst en afbeeldingen volledig te begrijpen. Om dus het beste antwoord te geven op de zoekvraag moet je de zoekmachine helpen te begrijpen waar jouw website over gaat. Hiervoor gebruikt een zoekmachine ON-page factoren. Jij kan gemakkelijk jouw website optimaliseren voor de belangrijkste ON-page factoren. Dit zijn dus de factoren op de website en dit wordt ook wel website-optimalisatie genoemd.

De belangrijkste ON-page factoren zijn:

  • Titel van een pagina
  • De koppen van een pagina
  • De zoekwoorden op de pagina
  • De semantische zoekwoorden op een pagina
  • De afbeeldingen op een pagina
  • De interne linkjes op een pagina
  • De externe linkjes op een pagina
  • De structured data op een pagina

Wanneer je deze basis goed neerzet begrijpt een zoekmachine waar jouw website over gaat. Dit moet je dus doen voor al jouw webpagina’s op je website. Vandaar dat het website-optimalisatie wordt genoemd. Nadat de zoekmachine jouw website kan lezen en deze begrijpt is het belangrijk dat jij ook het beste antwoord op de zoekvraag hebt.

Meer over ON-page optimalisatie:

https://unamo.com/blog/seo/30-important-google-ranking-factors-beginner-know
https://moz.com/learn/seo/on-page-factors
https://backlinko.com/on-page-seo

SEO optimalisatie stap 3: Content

Om het beste antwoord te geven op de zoekvraag moet je ook het beste antwoord op je website hebben. Het optimaliseren van je content is daarom belangrijk bij SEO optimalisatie. Waarom? Het doel van de zoekmachine is om het beste antwoord te geven. Je content moet dus aan deze eisen voldoen.

Zoekintentie bepalen

Wanneer je naar een concurrerende zoekterm kijkt (lees; intikt in Google) zie je de top 3 resultaten verschijnen. Hier kan je de zoekintentie bepalen. Indien de 3 websites die je ziet producten laten zien gaat het om een koopintentie. Laten deze websites informatie en uitleg zien dan is de zoekintentie informerend.

Kijk naast de zoekintentie ook naar de informatie die deze resultaten laten zien. Gebruiken ze veel afbeeldingen, video’s of lijstjes? Dan zal jij ook soortgelijke content moeten maken. Waarom? De zoekmachine bepaalt niet voor niets deze top 3 resultaten. Dit is wat de zoekmachine verwacht bij het beste antwoord. Jij zal een soort gelijke pagina moeten maken, maar dan uitgebreider en beter.

Content schrijven

De beste content maken

Wat je kan doen om het beste antwoord te geven is alle informatie van de top 3 resultaten bundelen. Het werkt net zoals op de middelbare school bij een boekverslag. Voeg de 3 beste samenvattingen samen, haal de dubbele content eruit, zet de tekst in eigen woorden, zoek mooie en interessante afbeeldingen toe en je hebt het beste antwoord op de zoekvraag.

Meer over het schrijven van goede content:

https://www.titangrowth.com/blog/capitalize-on-content-10-techniques-for-seo-content-writing/
https://ahrefs.com/blog/seo-content/
https://www.contentfac.com/7-secrets-of-professional-seo-writers/

SEO optimalisatie stap 4: Online autoriteit

Het bovenstaande kan iedereen. De website laten indexeren, het optimaliseren van de website en goede content plaatsen die de zoekvraag beantwoord. De zoekmachine moet nu nog een aantal factoren hebben die bepalen welk artikel/pagina het beste is. De factoren die hierin de doorslag geven zijn online verwijzingen. De belangrijkste online verwijzing is een backlink, ook wel een linkje van een andere website naar jouw website.

De zoekmachine ziet deze backlinks als een soort stem. Je verwijst met jouw website namelijk niet zomaar naar een andere website. Dit doe je omdat de content die hierop staat van meerwaarde is. De webpagina met de meest “online autoriteit” en de beste boodschap komt bovenaan in de zoekmachine te staan.

Hierbij geldt dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Je website heeft meer aan 5 unieke & goede backlinks dan aan 40 slechte backlinks.

Vermijd daarnaast “black hat backlinks”. Dit zijn backlinks die enkel en alleen voor linkbuilding bedoelt zijn. Misschien heb je ze wel eens voorbij zien komen, 200 backlinks voor €50,- euro. De zoekmachine heeft dit gelijk door en hiermee maak je kans op een straf. Het doet dus meer kwaad dan dat het oplevert.

backlinks kopen

De zoekmachine bekijkt dus van alle pagina’s die de zoekmachine heeft gecrawld, wie de beste boodschap heeft. Hierbij is het belangrijk dat je website technisch goed in elkaar zit, de ON-page factoren goed staan, je content de beste is die online beschikbaar is en dat je de meeste online autoriteit hebt opgebouwd. Dit noemen wij SEO optimalisatie. Hiermee bepaal je de top posities in de organische resultaten.

Hoe verkrijg je meer backlinks:

https://www.entrepreneur.com/article/247984
https://backlinko.com/high-quality-backlinks
https://optinmonster.com/get-more-backlinks/
https://ahrefs.com/blog/how-to-get-backlinks/

6 SEO optimalisatie tips

De bovenstaande stappen zijn de basis van SEO optimalisatie. Volg deze stappen om betere organische resultaten te behalen. Hieronder geven wij nog 6 SEO optimalisatie tips. Veel klanten lopen tegen deze onderdelen aan.

SEO optimalisatie tips:

  1. Content rankt pas na 3 maanden
  2. Alles draait om autoriteit
  3. Zoekwoordenonderzoek levert geld op
  4. Verbeter je interne linkstructuur
  5. Let op het verschil tussen webshops & websites
  6. Focus je op zoekwoorden met weinig concurrentie

SEO optimalisatie tip 1: Content rankt pas na 3 maanden optimaal

Schrik niet wanneer je content niet gelijk rankt. Content rankt pas na 3 maanden optimaal. Hiermee bedoel ik niet persé dat je pas na 3 maanden op je focus zoekwoord op nummer 1 staat. Dat kan wel sneller. Maar zoals je ongetwijfeld weet kan je content voor meerdere zoektermen ranken. Dit duurt alleen wel even.

Wij hebben content gemaakt die elke maand meer en meer verkeer binnenhaalde. Pas na 8 maanden was de top bereikt. Dat is wel een extreem voorbeeld. Hoe groter je artikel hoe langer die erover doet om de echte top te bereiken. Dit komt voornamelijk omdat je bij een groot artikel op meerdere “long tail zoekwoorden focust”.

Om je content te laten ranken voor één specifiek zoekwoord zal sneller resultaat zien. Afhankelijk van de geschreven content, de zoekintentie en jouw online autoriteit kan je post na één week al op nummer 1 staan.

Mocht je met de gemaakte content na 2 maanden nog steeds niet in de top 10 voorkomen dan is het tijd om te kijken wat hier fout gaat. Geloof mij dat iedere “SEO expert” hier last van heeft. Soms wordt een belangrijke factor verkeerd ingeschat. Wil je toch ranken controleer dan het volgende:

  • Zoekintentie
  • Keyword density
  • ON-page factoren
  • Aantal woorden op de pagina
  • Aantal backlinks naar de pagina ten opzichte van concurrent
Wachten op SEO ranking

SEO optimalisatie tip 2: Alles draait om autoriteit

Alles draait om autoriteit. Een heftige statement maar dat is wel de conclusie. Vooral bij webshops zie je dit goed terug. Een Gamma of een Hornback hoeft maar een pagina te maken en hier wat producten op te zetten om in de top 3 van de zoekresultaten te komen. Een kleine webshop moet hier bloed, zweet en tranen voor leveren.

Creëer daarom een mindset om online autoriteit te verwerven. Vraag bij samenwerkende partijen altijd om een verwijzing (backlink) op de website, een verwijzing in een post op sociale media en een benoeming op LinkedIn. Door deze mindset te hanteren wordt jij een online autoriteit in jouw niche.

Veel content en online autoriteit

Dat is ook de kracht van het opzetten van een niche. Het is makkelijk om daar een “online autoriteit” te worden. Je hebt de kennis namelijk zelf al in huis. Het is mogelijk om minimaal 20 artikelen te schrijven (mits je een beetje creatief bent) en op deze manier autoriteit op te bouwen. Want content is net zo belangrijk als backlinks en misschien nog wel belangrijker.

SEO artikelen schrijven

SEO optimalisatie tip 3: Zoekwoorden onderzoek levert geld op

Wil jij de juiste bezoekers op je website krijgen die jouw geld opleveren? Begin dan met een zoekwoordenonderzoek. Focus je bij het schrijven van een artikel of het maken van content niet op één zoekwoord maar op meerdere. Let daarbij op de zoekintentie, het zoekvolume en de concurrentie. Schrijven grote concurrenten met veel online autoriteit een monsterpost (meer dan 5000 woorden) over het zoekwoord waar jij op gevonden wil worden? Dan wordt dat erg lastig en kan je beter een ander, minder concurrerend zoekwoord kiezen. Volg https://backlinko.com/keyword-research om de juiste zoekwoorden te vinden.

SEO optimalisatie tip 4: Verbeter je interne linkstructuur

Een interne linkstructuur verdeelt de online autoriteit die je website heeft opgebouwd. Hiermee geef jij sturing aan jouw belangrijkste pagina’s. Vaak zie je dat de contact pagina van een website de meeste interne linkjes heeft en hiermee de meeste online autoriteit (na de homepage). Toch wil je liever dat je producten, content of categoriepagina hoger in de zoekmachine komt. Stuur hier dan ook de meeste “interne linkjes” heen.

Enkele tools die hierbij helpen zijn Screaming Frog, Linkwhisper (enkel voor WordPress websites) en Google. Tik in Google “site:jouwwebsite.nl” en bekijk welke resultaten als eerste boven komen. Deze zijn volgens de zoekmachine het belangrijkste en hebben waarschijnlijk de meeste interne linkjes. Verbeter de interne linkstructuur voor je belangrijkste pagina’s en je stijgt gelijk een aantal posities.

SEO optimalisatie tip 5: Let op het verschil tussen webshops & websites

Wat is het doel van een webshops? Wat is het doel van een website van een advocatenkantoor? Elke soort website (ik kan er nog wel 10 opnoemen) heeft zijn eigen doel. De zoekmachine kijkt naar dit doel. Wat bedoel ik hiermee? Juist, de zoekintentie.

Hier hebben wij het al eens over gehad maar nu maken wij het iets concreter. Wat is de zoekintentie van “zoekterm + kopen” ? Juist, de zoeker van wil iets kopen. Hier wil je dus producten laten zien met belangrijke informatie die de zoeker nodig heeft tot de aankoop. Geen ellendig lange teksten, geen overbodige informatie, gewoon producten.

Bij een website die leads moet verzamelen is dat weer anders. Hier optimaliseer je de website en beantwoord je alle vragen van potentiële klanten. Dit klinkt misschien een beetje gek. Beantwoord je alle vragen dan heeft de klant je toch ook niet meer nodig? De klant gaat het antwoord toch wel vinden online. Dan kan deze dat maar beter doen op jouw website.

Naast het informatieve gedeelte zijn hier ook “koopgerichte zoektermen”. Wanneer iemand specifiek opzoek is naar de dienst die wordt geleverd. Doordat jij “online autoriteit” opbouwt met het beantwoorden van alle vragen wordt jij ook laten zien bij de koopgerichte zoektermen. Daar gaat het natuurlijk om.

SEO optimalisatie tip 6: Focus je op zoekwoorden met weinig concurrentie

Deze SEO optimalisatie tip moet elke beginnende websiteeigenaar op gaan volgen. Focus je op zoekwoorden met weinig zoekvolume. Hier zit namelijk geen concurrentie in. Kom jij met een zoekwoord met een zoekvolume van 200 zoekopdrachten p/m op nummer 1 dan ontvang jij hier ongeveer 80 bezoekers van. Wat blijkt nu, de tools die je hiervoor kan gebruiken hebben het vaak verkeerd. Zoektermen met hoge zoekvolumes hebben in het echt vaak minder zoekvolume en zoektermen met een laag zoekvolume hebben vaak een hoger zoekvolume.

Daarnaast rank je niet alleen op dat ene zoekwoord. Wanneer jij rankt op zoekwoord 1 (met 200 zoekopdrachten p/m) dan rank je vaak ook op alle variaties die maar iets met dat zoekwoord te maken hebben. Hier zit ook geen concurrentie op.

De voordelen van zoekwoorden met weinig concurrentie zijn:

  • Relatief weinig moeite om op nummer 1 te komen
  • Vele longtail variaties waar je automatisch ook voor rankt
  • Geen advertenties die zoekverkeer wegsnoepen
Focus op kleine zoekwoorden

Benieuwd wat deze voordelen voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Vul onderstaand formulier en wij nemen vrijblijvend contact met je op!