Lokale SEO

Locatie gerichte SEO oftewel local SEO richt zicht op de lokale vindbaarheid van bedrijven. Dit is één van de vele voordelen van SEO. Hiermee wil je gevonden worden in de regio waar jij met jouw bedrijf opereert. Dit is een belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie. Hieronder staat een checklist om dit te realiseren.

Toch willen wij je meenemen naar iets heel anders. Stel je nou eens voor dat jij met je bedrijf heel Nederland bedient. Waarom wil je dan alleen op algemene zoektermen worden gevonden terwijl er voor datzelfde zoekwoord duizenden lokale variaties bestaan?

Onze WordPress plugin zorgt hier gemakkelijk voor. Heb je geen WordPress? Ook dan hebben wij een oplossing. Hieronder eerst een checklist voor je lokale SEO, daarna leggen wij uit hoe je gemakkelijk gevonden wordt in elke plaats van Nederland.

Checklist lokale SEO

  • Optimaliseer je logo voor lokale SEO
  • Maak titels, koppen en beschrijvingen SEO vriendelijk met een plaatsnaam
  • NAT (naam, adres en telefoonnummer) toe aan je homepage is het juiste format
  • Voeg deze NAT ook toe aan de rest van de pagina’s (in de footer bijvoorbeeld)
  • Voeg Google Maps toe op de contact pagina
  • Registreer en optimaliseer je Google Mijn Bedrijfspagina
  • Gebruik Schema Markup om de zoekmachines nog duidelijker de bedrijfsinformatie mee te geven.
  • Optimaliseer je Facebookpagina voor lokale zoekresultaten
  • Verzamel reviews op je Google Mijn Bedrijfpagina en je Facebookpagina
  • Verzamel backlinks van lokale media met vermelding van je merknaam
  • Verzamel backlinks om je online autoriteit te verhogen
  • Houd een SEO audit en voorkom indexatie fouten

Een redelijk algemene checklist waarbij je lokaal snel wordt gevonden voor de plaats waar je bent gevestigd. Maar hoe zit dit voor de rest van de Nederland? Kan je daar ook lokaal gevonden worden ondanks dat je bedrijf daar niet is gevestigd?

Lokale SEO voor alle plaatsnamen en gemeentes in Nederland

Nederland kent meer dan 350 gemeenten en 5000 plaatsen in Nederland. Stel je voor dat jij in heel Nederland levert, wil je dan niet gevonden worden op alle locatiegerichte zoektermen?

In dit voorbeeld gebruiken wij de simpele zoekterm “hout graveren”. De dienst, het graveren van hout, kan je overal in Nederland aanbieden. De algemene zoekterm “hout graveren” heeft ongeveer 700 zoekopdrachten per maand.

Lokale SEO Ahrefs

Op deze dienst wordt ook gezocht in combinatie met plaatsnamen. Zo heb je Hout graveren Utrecht:

Lokale SEO - Hout graveren

Maar ook hout graveren Rotterdam:

Lokale SEO - Houtgraveren

En nog vele andere combinaties van hout graveren + plaatsnaam zijn mogelijk. Eigenlijk zijn alle plaatsnamen van Nederland hierachter te zetten.

De vraag die wij vaak krijgen, zit hier wel zoekvolume in? Natuurlijk zit op individueel niveau hier veel minder zoekvolume in. Maar wanneer je dit combineert met alle plaatsnamen van Nederland biedt dit veel potentie.

Dit kun je dus doen voor alle relevante plaatsnamen indien je kan leveren in die plaats/regio. Het is hierbij belangrijk om de structuur  zo in te richten, met genoeg variaties, zodat de zoekmachine je niet bestraft voor duplicate content.

Wat zijn de voordelen van deze locatiepagina’s?

  • Snel op te zetten
  • De pagina’s worden laten zien bij twee soorten zoekopdrachten
    • Zoekterm + plaatsnaam
    • Zoekterm vanuit die plaats
  • Klant vertrouwt het sneller omdat zijn/haar plaatsnaam wordt benoemd. Dit zorgt voor een hoger conversiepercentage.
  • Manier om veel websitebezoekers binnen te halen op concurrerende zoektermen
  • Genoeg variaties in te bouwen om “duplicate content” te voorkomen
  • Zelf bepalen welke regio’s je wilt targeten
  • Geoptimaliseerd voor lokale zoektermen

Waar moet je op letten bij locatiepagina’s?

De locatiepagina’s zorgen voor veel extra webpagina’s. Wanneer je alle plaatsen in Nederland target heb je het over duizenden pagina’s. Je moet je afvragen of dit relevant is voor jou doelgroep.

Zo kan het voor een online marketing bedrijf minder interessant zijn dan voor een leverancier van tuinproducten.

Werkgebied

Naast het soort product of dienst wat je levert speelt levering een grote rol. Zo hebben klusbedrijven vele mogelijkheden om alle plaatsen in één of twee provincies te targeten. Dit ligt dan nog net binnen hun werkgebied.

Hoe krijg ik deze locatiepagina’s?

Wij bieden een standaard tool/plugin aan voor WordPress websites. Met deze WordPress plugin wordt alles voor je gedaan. Samen maken wij een goede SEO pagina met genoeg variatie en een duidelijk aanbod. Onze tool verwerkt dit dan voor alle plaatsen en regio’s waar jij gevonden wil worden.

Benieuwd naar de kosten? Laat hier je contactgegevens en website URL achter en wij nemen contact met je op.

Wanneer je geen WordPress website hebt kunnen wij eventueel met maatwerksoftware hier een koppeling voor bouwen.

Benieuwd wat locatiepagina's voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Vul onderstaand formulier en wij nemen vrijblijvend contact met je op!