Welke invloed heeft de kwaliteitsscore op de kosten per klik?

17 mei 2017

Veel ondernemers schrikken van de kosten die er bij het adverteren in het zoeknetwerk van Google, per klik, betaald moeten worden. Enerzijds zijn de kosten per klik (CPC) afhankelijk van de mate van concurrentie. Hoe meer concurrenten adverteren op bepaalde termen, hoe duurder de markt wordt.

De invloed van de kwaliteitscore op de kosten per klik

Een belangrijk tweede aspect die bepalend is voor de daadwerkelijke kosten per klik is de kwaliteitscore van de advertenties. Het is mogelijk om met een relatief hoge kwaliteitsscore en een relatief laag / lager bod per klik een hogere advertentierang te behalen dan je concurrent.

Relevantie zoekterm-advertenties-landingspagina’s

Het draait bij Google allemaal om relevantie. De Google gebruiker is op zoek naar een antwoord op een vraag of behoefte en kiest ervoor op de zoekmachine te gebruiken om dit antwoord te krijgen.

Google geeft adverteerders korting op de klik prijzen indien er wordt bijgedragen aan een klantvriendelijke ervaring van de zoekmachine gebruiker. Advertenties worden door Google beoordeeld met een kwaliteitsscore. Hoe hoger de score, hoe meer korting op de klik prijzen. De kwaliteitsscore wordt bepaald door de relatie tussen zoekterm (die de bezoeker gebruikt), de relevantie van de advertenties die verschijnt na deze zoekopdracht én de bezoekerservaring op de landingspagina waar de advertentie de gebruiker heen stuurt. Zoekt een gebruiker op een “rode Nike schoen kopen”? Dan wil Google dat de advertenties die verschijnen daadwerkelijk gaan over rode Nike schoenen. Op de landingspagina kan de gebruiker eenvoudig en snel een rode Nike schoen aanschaffen.

Bekijk onderstaande video voor een uitgebreide uitleg

Ga terug naar het overzicht