Uw App Promoten Met Google AdWords

14 juni 2017

Apps zijn tegenwoordig niet meer weg te denken van je telefoon. Het aantal apps en dan met name de ”shopping” apps zijn groeiende. Een groot deel van de apps worden door bedrijven ingezet om de loyaliteit van de klant te bevorderen. Daarnaast heb je natuurlijk ook apps, die puur als entertainment dienen. Denk maar aan grote rages als Pokémon Go, Angry Birds en ga zo maar door.

Waarom heb ik als bedrijf een app nodig?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, een app verhoogt de loyaliteit van een klant. Een app kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de klant uw bedrijf niet vergeet of dat hij/zij weer een aankoop doet. Als u een klant heeft aangetrokken, dan wilt u deze toch ook behouden voor de toekomst?

Adverteren voor apps met behulp van Google AdWords

Afhankelijk van uw doelstelling zijn er vier manieren om uw app te promoten:
1. Een universele app campagne
2. Mobiele app installaties
3. Mobiele-app-engagement
4. App extensie
Al deze mogelijkheden bespreken wij hieronder, zodat u een goed en helder beeld krijgt.

Mobiele app installaties

Met de mobiele app installatie optie kunt u uw app promoten via zowel het zoek- als displaynetwerk en YouTube. Deze campagne is in tegenstelling tot de eerder genoemde campagne alleen beschikbaar op mobiele apparaten. Dit komt door het feit dat de gebruiker rechtstreeks wordt door gelinkt naar de app.

Een universele app campagne

In een universele app campagne wordt uw app gepromoot via het zoek-, Play-, YouTube en Google Display Netwerk. Uw app wordt dus op elk mogelijk platform gepromoot a.h.d.v. tekst, beeld en video. Deze campagne is interessant als u uw doelgroep zo snel mogelijk willen laten kennismaken met de app.

Mobiele-App-Engagement

Dit campagnetype is alleen beschikbaar binnen het zoek- als display netwerk. Met deze methode kunt u gebruikers die geïnteresseerd zijn in de content van u app lokken. Daarnaast kunt u ook gebruikers, die uw app al eerder hebben gedownload overhalen om de app weer te gebruiken of een specifieke handeling uit te voeren. Dit kan ook aan de hand van deeplinks, die verwijzen naar een specifiek gedeelte binnen de app.

App extensie

Als u al gebruik maakt van advertenties binnen het zoeknetwerk van Google, dan kunt u ook gebruik maken van de app extensie. Als mensen op de advertentie klikken worden ze doorgestuurd naar de website, indien ze echter op de extensie klikken, dan worden ze verwezen naar de Play store/App Store.

Een voorbeeldcase: Jumbo Hoogeveen

In een ander blog artikel hebben wij het al eens gehad over online boodschappen doen. Ook shopping apps gaan hier een belangrijke rol in spelen. De jumbo wil graag de app promoten voor alle mensen in Hoogeveen. Interessant voor hen is de universele app campagne gericht op alleen de gemeente Hoogeveen. Door zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met de app, ontstaat er vanzelf interesse. Een paar maanden later kunnen we deze mensen alsnog weer terughalen met behulp van app engagement.

Team Adis- Vrienden van Google

Team Adis is exclusief partner van Google Nederland. Maak kennis met Team Adis door hier te klikken. Heeft u vragen over de prestaties van uw website, online marketing of Google- gerelateerde onderwerpen? Schroom niet en neem contact met ons op. Wij delen graag onze kennis met u!

Ga terug naar het overzicht