Onderschat: Afbeelding optimalisatie SEO

Tijdens het vullen van de webshop van Processierupsjes.nl gaan we zorgvuldig te werk als het gaat om de afbeeldingen. De afbeeldingen zijn van groot belang als je Google duidelijk wilt maken wat de context van de webshop is. En dat willen we uiteraard.

Aan de hand van willekeurige voorbeelden komen we met drie tips voor jouw webshop!

1. Geef uw afbeeldingen een passende naam

Dit is wat Google zegt over bestandsnamen van afbeeldingen:

De bestandsnaam kan Google aanwijzingen geven over het onderwerp van de afbeelding. Processierups-zelf-bestrijden.jpg is bijvoorbeeld beter dan IMG00023.JPG.

Google wordt steeds slimmer en kan steeds beter afbeeldingen “herkennen” en “zien”. Hoe goed is de zogenaamde “machine learning” echt ontwikkeld? Een test. Bovenstaande afbeelding heeft de bestandsnaam “IMG_8574398763”. Google weet met 91% zekerheid dat op de afbeelding kaas te zien is. Nu ben ik de eerste om toe te geven dat boter op kaas lijkt, maar het punt blijft bestaan: Google is niet perfect – u moet er alles aan doen om uw afbeeldingen te begrijpen. Geef dus een goede bestandsnaam mee.

2. Kies het beste bestandstype

De meeste afbeeldingen op internet zijn een van de drie bestandstypen: JPEG, PNG en GIF. Elk van hen gebruikt een andere compressiemethode. Dat betekent dat de bestandsgrootte tussen de drie bestandstypen enorm kan variëren. Dat is belangrijk. Dit is waarom:

  • Afbeeldingen leveren vaak de grootste bijdrage aan het totale paginaformaat, waardoor pagina’s traag en duur kunnen worden geladen.

De laadtijd van pagina’s is cruciaal voor SEO. Google heeft bevestigd dat het een rangordefactor is voor zowel desktop als mobiel. Het is uw taak om het meest geschikte bestandstype voor elke afbeelding te kiezen, d.w.z. degene die de beste compressie biedt met de minste kwaliteitsvermindering.

Met dat in gedachten is hier dezelfde afbeelding als een JPEG, PNG en GIF:

Je kunt zien dat de JPEG-afbeelding een duidelijke winnaar is. Het heeft de kleinste bestandsgrootte en er is weinig tot geen merkbaar verschil in beeldkwaliteit tussen die en de andere twee afbeeldingen.

3. Verlaag de bestandsgrootte van uw afbeeldingen

Bekijk deze twee afbeeldingen:

Beiden zijn JPEGS. Er is weinig merkbaar verschil in kwaliteit tussen de twee, maar de eerste afbeelding is 58% kleiner dan de eerste (31kb versus 73kb). Google heeft zeer uitgebreide documentaties over het optimaliseren van afbeeldingen op het web.

Google raadt ImageOptim aan te gebruiken – een gratis tool voor Mac. Laat uw afbeeldingen achter en ze worden gecomprimeerd.