Hoe zoekt iemand in de aankoopfase in Google?

Iedere verloren klik is zonde van het maandbudget dat je gereserveerd hebt voor je Google Ads campagnes. Het is dus belangrijk om te bepalen, voor welke zoekwoorden je mee wilt gaan de veiling in. Om de relevantie van de potentiële klant te beoordelen gaan we kijken hoe we grip kunnen krijgen op het zoekgedrag in de Google zoekmachine.

Google Customer Journey

In grote lijnen delen we de Google gebruikers in, in 3 categorieën. De bewustwordingsfase, de overwegingsfase en de aankoopfase.

Awareness creëren met Google display advertenties

In de bewustwordingsfase is je potentiële klant niet perse op zoek naar een product uit je aanbod. Je moet nog bewustzijn creëren bij de klant en het bestaan van je product aanbod kenbaar maken. Dit kan bijvoorbeeld op websites van derden. Zitten jouw klanten veel op sportwebsites? Dan kunnen we jouw sportartikelen onder de aandacht brengen op deze websites.

Overwegingsfase Google Ads

Op het moment dat de bewustwording gecreëerd is en de interesse gewekt is, gaat de klant over naar de overwegingsfase. In deze fase gaat de klant op het internet het aanbod met elkaar vergelijken. Ze gaan onderzoek doen, naar welk product het beste past. In deze fase zullen veel potentiële klanten vragen stellen. Welk snowboard past bij mij? Welk merk skibroek is goed? Waar moet een fatsoenlijke hardloopschoen aan voldoen? Je kunt ervoor kiezen om in deze fase in te stappen met advertenties, waarbij je de vragen die gesteld worden, probeert adequaat te beantwoorden en de klant probeert te overtuigen. De kans is aanwezig dat het verlangen te groot wordt en de klant overgaat tot aankoop.

Aankoopfase Google Ads

Dan is er tot slot de aankoopfase. De klant heeft zich online verdiept in het product waarnaar het op zoek is. De klant gaat op productniveau op zoek naar een betrouwbare webshop waar het product te koop is. Het zoekgedrag zal in deze fase heel specifiek zijn. Bijvoorbeeld: “The North Face SNOW PANT – Skibroek Maat M”. In deze fase is de kans van slagen veruit het grootste.