Doelvertoningspercentage Google Ads – Hoe en waarom?

Bij de biedstrategieën “klikken maximaliseren”, “conversies maximaliseren” en “conversiewaarde maximaliseren richten we ons enorm op rendement. Met behulp van één van deze biedstrategieën ga je aansturen op rendement.

Bij de biedstrategie “Doelvertoningspercentage” stuur je meer aan op PR. Topvertoningen. Bij de strategie “doelvertoningspercentage” zeg je eigenlijk tegen Google: Help mij om altijd met een bepaalde advertentie, voor een bepaalde zoekopdracht een zo groot vertoningsaandeel hebben.

Waarom Doelvertoningspercentage Google Ads inzetten?

Er zijn verschillende beweegredenen om te kiezen voor de biedstrategie “doelvertoningspercentage” te kiezen. Eén van die redenen die we vaak horen is het creëeren van een zo groot mogelijk vertoningsaandeel in een branding campagne.

Vertoningsaandeel Branding campagne Google Ads

Het komt wel eens voor dat concurrenten besluiten om te gaan adverteren op jouw merknaam. Mijn inziens een vervelende manier van adverteren, maar het gebeurt helaas veel. Wil je er nou voor zorgen dat klanten hoe dan ook bij jou uitkomen als ze de eerste advertentie in de zoekresultaten aanklikken? Oftewel, wil je altijd voor jouw bedrijfsnaam op positie 1 ranken? Dan biedt de biedstrategie “doelvertoningspercentage” een prima uitkomst. Indien je aangeeft dat je 100% vertoningsaandeel wilt voor de zoekopdrachten, gerelateerd tot jouw bedrijfsnaam? Dan zal Google hiervoor zorgen.

Nieuwe speler uit de markt concurreren

Meldt zich een nieuwe speler in jouw markt? Vormt deze speler een bedreiging? Ben je bang dat deze nieuwe speler markt gaat veroveren? Dan kun je ervoor kiezen om de prijzen in de markt op te voeren. Je kunt ervoor kiezen om ‘no matter what’ op positie 1 te ranken voor de meest interessante zoekwoorden. Door in de betreffende campagnes te kiezen voor de biedstrategie “doelvertoningspercentage = 100%” zul je voorkomen, dat de concurrent meedingt om deze topposities. Hou hierbij in je achterhoofd dat de campagnes op de korte termijn minder rendabel worden, omdat dit betekent dat klikprijzen aanzienlijk verhoogt worden, maar op de lange termijn voorkom je dat de nieuwe spelers er met jouw marktpotentieel vandoor gaan.